2 maanden geleden geplaatst in Blog

Een component library moet een consistente implementatie van je huisstijl en interactiestijl borgen. Het (online) document dient als leidraad voor zowel interne als externe ontwikkelaars en is dus vooral bedoeld voor techneuten. Maar, wat is er dan voor de marcom professional, die communicatie specialist die juist met het ontwerpsysteem moet kunnen werken?

Websiteje hier, websiteje daar…

We zijn met z’n allen gewend om websites te maken. Veel websites, en voor elke campagne weer een nieuwe – een enkele pagina of een hele site. Snap ik, want de ontwikkeling van een website is relatief gezien kosteneffectief én snel. Vooral met behulp van een CMS zoals Wordpress, Joomla! of … (vul hier je favoriete CMS in). Maar al gauw zie je door al die CMS bomen het bos niet meer. Beheerkosten vliegen uit de klauwen, elke website heeft net weer een andere implementatie van je merk en je communicatie teams worden gillend gek van weer een nieuw systeem, aangeraden door weer een ander bureau.

Dat heb je zelf ook al door, dus besluit je om maar weer een nieuw bureau in de arm te nemen. En die raden je weer een nieuw CMS aan…

Component library

De “styleguide” of de “corporate identity guide” of onder welke naam dit soort documenten dan ook meer bekend is, is bedoeld om de presentatie van je merk te beschermen. Van oorsprong werd het document door reclamebureaus voor hun klanten vervaardigd met als belangrijkste toepassing drukwerk. In de laatste jaren zie je dat er ook voor online toepassingen documentatie wordt vervaardigd met een zelfde nobel doel: de borging van een consistente kwaliteit maar nu online.

Die documentatie voor online toepassingen van je merk is vooral gericht op andere ontwerpers en ontwikkelaars. Voor en door techneuten, zeg maar. Alleen, het dagelijks beheer en de contentcreatie van je websites gebeurt helemaal niet door techneuten maar juist door marketingmedewerkers, communicatiespecialisten en redacties. En die hebben niet zoveel met instructies over hoe je een formulier met coderen. En ook niet met de aanwijzingen over wanneer je welke versie van een logo mag gebruiken.

We hebben dus andere tools nodig. Bijvoorbeeld een tool waarin je direct een pagina kunt maken met de onderdelen uit je component library. Een tool waarmee je snel een nieuwe pagina maakt die volledig in lijn is met je merkstrategie. Gewoon zelf, zonder dat je een ontwikkelaar nodig hebt.

Nou, dat kan dus:

Frontender: don’t design websites, design web systems.

Frontender is wat mij betreft de logische volgende stap in webdevelopment – no more one-size-fits-all templates die alleen maar beperkend zijn. In plaats daarvan een bibliotheek met onderling uitwisselbare mini-interfaces waarmee je een pagina precies op maat kunt inrichten. Zodat je nog nauwkeuriger kunt aansluiten op de informatiebehoefte van jouw gebruikers. Een component library voor non-techneuten, zeg maar.

Frontender is daarmee een oplossing op het lijf geschreven voor marketing- en communicatieprofessionals: een tool waarmee jij zonder technische kennis zelf websites maakt én beheert.

Het sluit optimaal aan bij een moderne communicatiebehoefte, met ongekende flexibiliteit en maximale controle over over elke pagina. Het koppelt met andere systemen en past daardoor naadloos in een headless, of API-First strategie. Je maakt net zo snel een pagina als een hele website. Je ziet direct hoe je website eruit ziet – mét echte content.

Je publiceert je pagina direct óf deelt die eerst met je collega. Je beheert bovendien al je websites in één systeem en deelt de beschikbare componenten met alle websites in dat systeem. Je voegt eenvoudig nieuwe componenten toe of past bestaande componenten aan. Je deelt componenten met verschillende websites of publiceert snel landingspagina’s op een eigen URL.

Wat ga jij met Frontender doen?

Wil je meer weten over Frontender en wat het voor jouw organisatie kan betekenen? Of wil je een keer met me sparren over de zin en de onzien van design systemen? Neem gerust contact op of kom eens langs op ons gezellige kantoor in Den Bosch.