8 jaren geleden geplaatst in Blog

We slaan door in onze angst rond de privacy. Er wordt een populistische discussie gevoerd, terwijl er eigenlijk niet zo veel nieuws onder de zon is. Behalve dat ING leiderschap toont door als eerste met hun plan te komen en de discussie aan te gaan.

Dit artikel verscheen eerder op Marketingfacts

Chinese muren

Enthousiast las ik gisteren op NU.nl het plan van ING om gepersonaliseerde advertenties aan te bieden op basis van betalingsgedrag van klanten. Ik moest even denken aan het jaar 2000. Ik besloot destijds boven mijn stand te gaan wonen in het Gooi. Keurige Nederlander als ik was, vroeg ik 2 hypotheekoffertes aan: een bij ING en een bij mijn huisbankier ABN AMRO. Deze laatste vroeg exact hetzelfde als ING: jaarcijfers, fee-contracten, aandeelhoudersovereenkomst. Mijn reactie aan de accountmanager van ABN AMRO was: "Jullie weten toch alles al? Kijk maar na." Dat mocht niet, privacy.

"Chinese walls hier bij de bank, meneer." Het leek mij dermate onlogisch dat ik er niet op in wilde gaan. Dan maar met ING in zee. Mijn weigering gegevens te verstrekken, gewoon omdat het voor mij meer moeite is, bevreemdde de accountmanager in hoge mate, het gekke is dat het 2 weken later wel mogelijk was, te laat natuurlijk.

Appels met peren

We slaan door met het privacyverhaal. We vergelijken appels met peren en halen alles door elkaar, het is een nieuw soort populisme. De argumenten tegen - en ik heb veel van het journaal, op radio en internet gevolgd - waren allemaal hetzelfde: het is een glijdende schaal, waar houdt het op en waar ligt de grens. Geen echte argumenten. Arie Slob spande de kroon met zijn "dit moeten we niet willen", maar ik denk wel eens dat dit soort politici liever een jaartje of 20 (en soms 2.000) terug wil in de tijd.

Het doet een beetje denken aan alle ophef rondom de cookiewetgeving. Vergis je niet: die is best schadelijk geweest, want grote digitals hebben Nederland toch even links laten liggen. Het waren ook met name populistische partijen als PVV en SP die het hardst riepen dat het allemaal niet deugde. D66 ook, maar dat wijten we dan maar even aan de onkundige specialist daar. Het bleek een grote loze discussie.

Niks nieuws

Terug naar ING. Ten eerste is het niks nieuws, in andere bedrijfstakken gebeurt dit allang. Albert Heijn doet dit al jaren met de bonuskaart en er is hoop ik niemand die nog denkt dat het toeval is welke reclame ik zie op Facebook of welke resultaten ik krijg bij Google, zoals Jitty van Doodewaerd gisteren ook al aangaf. Ik vind relevante reclame prima en als ik dat niet wil, kan ik me er redelijk eenvoudig voor afschermen.

Ten tweede: niemand verplicht mij om Facebook te gebruiken. Ik kan alleen maar zeggen dat Facebook en Google mijn leven aanzienlijk eenvoudiger hebben gemaakt en wat ze met mijn data doen zal me een rotzorg zijn. Dat ze er geld mee verdienen, vind ik prima; het kost mij tenslotte niets. Hetzelfde geldt voor de AH Bonuskaart. Als ik het niet wil, gebeurt het niet.

De reacties op ING's plannen doet denken aan de merkwaardige reactie toen WhatsApp werd overgenomen door Facebook: ineens zouden onze gegevens niet meer veilig zijn. Natuurlijk is het een vertrouwenskwestie. Banken worden niet meer vertrouwd sinds 2008. Niet helemaal onterecht natuurlijk. Maar we kunnen wat in 2008 is gebeurd toch niet vergelijken met dit initiatief?

Nieuwe wereld

De wereld verandert, soms in hoog tempo, op andere vlakken trager. Banken zijn mediapartijen en hebben meer traffic dan wie dan ook. En retailers verkopen verzekeringen: actes waar ik vroeger bij de notaris veel geld voor moest betalen, liggen nu in het virtuele schap bij de HEMA. Concurrenten van vroeger zijn nu bondgenoten, merken waar je 10 jaar geleden niet over had nagedacht als concurrent zijn nu bedreigender dan ooit.

Wat kan er nou mogelijk mis zijn als een bank zegt: wij hebben klanten, wij vragen toestemming of we gegevens mogen gebruiken, daar hebben bedrijven en particuliere klanten baat bij. Banken die proberen vraag en aanbod te faciliteren in relevantie. Het lijkt mij een goed idee en als je niet mee wil doen, doen je niet mee. Zo simpel is het.

ING toont in ieder geval weer leiderschap door als eerste met dit plan te komen en de discussie aan te gaan. Wie weet is het echt een goed idee of is het straks een mislukte pilot, de tijd zal het leren. Maar ik zie eindelijk weer eens een echt nieuw product bij een bank. En als we dat massaal niet willen, gebeurt het zeker niet.