2 maanden geleden geplaatst in Blog

In de ICT redeneert men vaak nog in oorzaak en gevolg. Oftewel een lineair gedachtepatroon. Een digitaal ecosysteem daarentegen heeft te maken met circulaire causaliteit. Wat inhoudt dat de verschillende onderdelen in het systeem elkaar versterken in het creëren van een betere gebruikerservaring.

In de internetmarkt zien we precies hetzelfde ontstaan. Bedrijven die sturen op macht en productiviteit en daarmee het digitale systeem zoveel mogelijk gesloten houden; de lineaire denkwijze. En bedrijven die geloven in wendbaarheid en flexibiliteit en daarmee de diversiteit stimuleren in een open systeem; het digitale ecosysteem.

Om toekomstgericht te zijn, zouden homogene IT-omgevingen veel heterogener moeten worden. Dit is niet meer het moment om nieuwe web-applicaties via interne selectieprocedures en streng gecontroleerde software hiërachieën te implementeren. Stel je applicatie landschap open via API’s en ontwikkel in hoog tempo de beste interactie interface door functies uit interne en externe bronnen te combineren. Elke functionaliteit die beschikbaar is, kan direct geïmplementeerd worden en aan je gebruikers beschikbaar worden gesteld. Het lijkt misschien een nogal radicale stap, maar het past juist bij een tijd waarin markten, technologische standaarden en zakelijke kansen zich razendsnel ontwikkelen. Net zoals in elk natuurlijk ecosysteem. En zo haal je de toekomst sneller naar je toe!

Brickson heeft de afgelopen jaren samen met een online uitgever een nieuw systeem ontwikkeld, Frontender, dat een invulling geeft aan bovenstaande ontwikkeling. Een systeem waarmee de presentatielaag richting de eindgebruiker makkelijk beheerd kan worden zonder afleiding van andere technische imperfecties of risico’s. Een systeem waarmee microservices, social media en diverse andere data stores ontsloten worden in een presentatielaag die voldoet aan de eisen en wensen van de eindgebruiker.

Een digitaal ecosysteem draait om het creëren van een maximale klantbeleving. En als de klant de extreme klantgerichtheid voelt in de verschillende contact momenten, is het digitale ecosysteem geslaagd in zijn doel.

Bij een digitaal eco-systeem zijn drie onderdelen van cruciaal belang. Het ontsluiten van data, de (multi channel) interactie interface en het selecteren van juiste microservices.

Stel een universiteit voor met de volgende kenmerken. Een universiteit die zijn corporate website wil vernieuwen naar de huidige standaarden.

  • 50.000 bezoekers per maand
  • 8 verschillende klantprofielen
  • 30 verschillende websites voor programma’s en evenementen
  • Diverse redacteuren, marketing en communicatie afdelingen houden zich bezig met de doorontwikkeling van de diverse websites
  • 4 verschillende talen
  • 150.000 documenten
  • Diverse koppeling met andere systemen voor informatie.
  • 5.000 producten voor verkoop

Waarbij het doel van de universiteit is om:

  1. de relatie met de diverse doelgroepen te versterken en mensen onderling te verbinden.
  2. een sterke vereenvoudiging van de website te realiseren, consistentie in uitingen, gebruiksvriendelijkheid in termen van aantrekkelijkheid, vindbaarheid en doorzoekbaarheid, dit alles leidend tot een hogere conversie
  3. Goede beheersbaarheid qua content en omvang, functionaliteit en techniek.

Hoe zou in deze case het applicatielandschap eruit kunnen zien met diverse microservices. Ik geef enkele ingrediënten waarmee deze universiteit, met bewezen technologie, makkelijk een toekomstvaste omgeving kan opzetten.

  • Contentful - centrale content respository voor content beheer en content creatie.
  • Frontender - voor het creëren van consistentie in de presentatielaag, de content vanuit verschillende bronnen ontsluiten en het beheren van de diverse websites.
  • Commercelayer - back-end voor e-commerce met prijzen, voorraad en betaalprovider.
  • Algolia - intelligente en snelle search oplossing voor personificatie en hogere conversie.

Middels één centrale API laag worden de diverse onderdelen gekoppeld en heeft de universiteit een toekomstgericht digitaal ecosysteem gecreëerd.

In dit voorbeeld zijn natuurlijk nog diverse andere diensten te koppelen zoals analytics, chatfunctie, social media, nieuwsbrieven en dergelijke, maar een solide basis is met deze vier onderdelen al uitgerust. De onderliggende infrastructuur zal uiteraard de hoeveelheid gebruikers aan moeten kunnen en ingericht zijn volgens de EU security standaard.

Het spreekt voor zich dat elke organisatie de juiste microservices kiest om de beleving van de klant te vergroten. Microservices die makkelijk aan en uit gezet kunnen worden als het digitale ecosysteem erom vraagt of als de wens of het gedrag van de klant verandert.

Bij Brickson geloven wij al jaren in de open structuren waar innovatie, creativiteit en samenwerken centraal staan in de ontwikkeling van het internet. We hebben niet voor niks de slogan “samen maken we het internet beter, slimmer en leuker “.