1 jaar geleden geplaatst in Blog

Vooruitgang in het digitale tijdperk heeft te maken met vooruitdenken. De inschatting van de volgende stap. Steve Jobs was hier altijd meester in, getuige ook zijn uitspraken over marktonderzoek. Maar goed: je hebt de meester en wij nederige ambachtslieden moeten gewoon ons werk doen.

Hoe?

Eén van mijn eerste bazen leerde mij de oudste wet in sales: ‘fuck the assumptions”. Dat blijft een mooie basis. Aan die wet hebben we veel gehad bij het ontwerpen van websites. Een goed functioneel ontwerp voorziet in de vraag die een klant heeft, een uitstekend functioneel ontwerp voorziet in de volgende vraag. Zo ontstaan Seamless Gebruikers Ervaringen.

Het is natuurlijk wel gaaf als dat gebeurt op basis van analyse. En dan niet alleen transactie historie of getagde (dus weer vooraf) acties. Maar op basis van gedrag. Dat kan alleen als je sessies opneemt en die weer vergelijkt met andere sessies en daar echt een grote historie mee opbouwt. Zo ontstaan patronen en met het herkennen van patronen ben je beter in staat relevanter te zijn voor klanten.

Wij werken voor OnMarc (en partneren daarmee). Zij ontwikkelen op platformen waar dit mee mogelijk is. Hoe dat werkt zie je bijvoorbeeld in een filmpje dat we voor ze maakten.

In samenwerking met de Universiteit Tiburg (Data Science) werd onderzocht hoe je op basis van muisbewegingen voorspellingen over gedrag doet. Daar kwamen zeer opmerkelijke resultaten uit waarmee je echte nieuwe stappen zet in klanten leren kennen en daar wederzijds voordeel mee doet.