1 jaar geleden geplaatst in Blog

Een model waarbij de frontend applicatie en het content managementsysteem ontkoppeld zijn en los van elkaar en onafhankelijk functioneren, geeft veel voordelen. Het geeft ontwikkelaars grote flexibiliteit om te innoveren, het helpt marketing professionals de uiting toekomstbestendig te maken door hun in staat te stellen het ontwerp te vernieuwen zonder rekening te houden met een CMS of het gehele CMS systeem opnieuw te moeten implementeren.

Met al deze voordelen is het geen wonder dat deze vorm van bouwen onze aandacht heeft en Brickson al meerdere toepassingen heeft gecreëerd. De nieuwe website van Brickson is uiteraard ook op deze visie gebouwd. Wij hebben in onze architectuur ervoor gekozen om gebruik te maken van Contentful in combinatie met Frontender. Frontender is een eigen ontwikkeld product die de presentatie in de verschillende online kanalen beheerd.

Contentful provides a content infrastructure that enables teams to power content in any digital product.

Het verschil tussen een headless CMS en een de-coupled CMS zit in het beheer en hoe de content wordt verspreid naar diverse “touchpoints”. Beide insinueren dat content management is gescheiden van de presentatie laag en dat de content via een API beschikbaar wordt gesteld. En hier zit het verschil. Een headless CMS is eigenlijk een product zoals Contentful, Prismic of gathercontent - het is het beheer van content en wacht tot de content wordt opgevraagd.

Een de-coupled CMS is meer een oplossing dan een product - de content is ook hier via een API beschikbaar, maar dit model bepaalt ook waar de content op de presentatielaag wordt gepresenteerd, hoe de presentatie laag eruit ziet en op welk kanaal het word gepresenteerd. Het is een concept met ook JSON en templates.

Waarom is een ontkoppeld CMS interessant?

Door de verantwoordelijkheid voor de gebruikerservaring volledig in de browser te verplaatsen, biedt het ontkoppelde-model een aantal voordelen:

  1. Je kunt de presentatie laag vernieuwen zonder het gehele CMS systeem te wijzigen. Dit scheelt veel tijd, reduceert transitie risico’s, geeft hoge vrijheid aan nieuwe creatieve uitingen en verlaagt de kosten.
  2. Het stelt frontend ontwikkelaars vrij van de conventies en structuren van de backend. Een ontkoppeld systeem elimineert niet alleen de “divitis” ziekte; het geeft frontend specialisten volledige creatieve controle over de gebruikerservaring.
  3. Het versnelt de site. Door de display logica naar de client-side te verschuiven, kun je de backend beter stroomlijnen en maak je beide omgevingen sneller.
  4. Het biedt betere interactieve ervaringen voor de gebruiker. De backend wordt het systeem van data en data-logica, maar de interactie gebeurt real time in de browser.
  5. Content gedreven organisatie zijn beter in staat om taken, processen en verantwoordelijkheden in content creatie, presentatie en distributie te borgen. Dit verhoogt de snelheid, borgt brand identity, verbetert de kwaliteit en het versterkt jouw succes online.

En hoe beheer je dit landschap vanuit marketing en communicatie?

Bij Brickson hebben wij een product ontwikkeld, Frontender, dat de kracht van de-coupled en headless CMS ondersteunt. Zodanig dat een professional zonder enige technische kennis van JSON, CSS, HTML en API’s, zijn online uitingen kan beheren en uitbreiden op het internet. Met individuele containers die je flexibel kunt uitbreiden en combineren, redactionele functionaliteiten voor het verscherpen van de boodschap en een WYSIWYG editor, is het voor iedereen mogelijk om snel en kwalitatief een op maat gemaakte campagne te lanceren. Ben jij ook zo benieuwd naar hoe jouw organsiatie de voldende stap in digitaal kan zetten? Neem dan contact op met Brickson.