UX design voor Vereniging Eigen Huis

Vereniging Eigen Huis is met ruim 700.000 leden een van de grootste ledenorganisaties in Nederland. De Vereniging is belangenbehartiger en dienstverlener in één. Een unieke positie die vraagt om effectief op te komen voor de belangen voor iedereen die een huis heeft of van plan is een huis te kopen. Daarnaast is Vereniging Eigen Huis een partner voor alle sectoren in de huizenbouw en de politiek.

Hebben verenigingen straks nog wel bestaansrecht?

Grote verenigingen gaan door een interessante transitie. De kracht van het collectief paste goed bij de generaties 'Babyboom' en 'generatie X’. Maar hoe ben je over 10 jaar nog relevant voor de ‘snack generatie': de klanten geboren na 2000? Dat waren onze eerste vragen.

Visie op klantrelatie

Vereniging Eigen huis heeft een duidelijke visie over hoe je online waarde creëert voor verschillende klantgroepen en daarmee hoe de vereniging ook voor komende generaties relevant kan zijn. De vraag aan Brickson was om ‘Eigen Huis’ digitaal op de kaart te zetten. Hoe positioneer je het voordeel van een lidmaatschap? Hoe creëren we waarde met de beschikbare inhoudgerelateerde informatie? Hoe breng je fysieke diensten en online diensten dichterbij leden én niet leden?

Case Vereniging Eigen Huis

UX design voor leden en niet leden

User Experience Design begint met diep inzicht in de problemen, drijfveren en gewoontes van je klant: willen weten hoe de relatie tussen woning en bewoners in elkaar steekt. Bij aankoop en bij bewoning, verbouwing en verkoop.

We schetsten welke informatie en tools er beschikbaar zijn voor niet-leden, geregistreerde gebruikers en leden. En op welke manier je deze content en interactie aan gaat bieden.

Case Vereniging Eigen Huis

Interactieontwerp met intelligente containers

Veel tastbaarder werd de uitwerking naar schermen. Hoe is de gebruikservaring op een Samsung Galaxy of een iPad? We componeerden het interactieontwerp volgens ons ‘container principe’: je stapelt de juiste informatie op elkaar en bepaalt per container hoe deze zich moet gaan gedragen.

Samenwerken volgens verschillende projectmethodieken

Bij elk project speelt timing een belangrijke rol. We hebben volgens verschillende ontwerpmethodieken samengewerkt. Agile en andere methodieken tegelijkertijd. Onze gemene delers waren open communicatie, duidelijke afspraken en een goed afgestemd programma.

Ons resultaat

Eigenhuis.nl staat als een huis

De organisatie was bereid om in een steile leercurve te stappen, en heeft in korte tijd een hoog niveau onder de knie gekregen. We hebben een duurzame en intelligente ontwerpmethodiek geïmplementeerd.

Het resultaat is zichtbaar: de ontwikkeling van Eigenhuis.nl is in een stroomversnelling geraakt.

Meer informatie over deze case: Stef Heutink